Toelichting
Voor het faciliteren van de verstedelijking en het duurzaam verbinden van woongebieden en werklocaties is een duurzaam en samenhangend OV-systeem nodig. In het coalitieakkoord 2019-2023 is hiervoor een OV-fonds van € 20 miljoen beschikbaar gesteld. In 2020 is een bestedingsplan opgesteld over de inzet van middelen voor de periode tot en met 2023 en zijn projecten opgenomen die zich de komende tijd naar verwachting aandienen. Tot en met 2022 is jaarlijks € 5 miljoen begroot en in 2023 € 3 miljoen.
Ketenmobiliteit, MaaS en openbaar vervoer
De provincie wil de keten van ‘verplaatsingen’ zo soepel mogelijk laten verlopen door het gebruik van het OV zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dit bereiken we samen met partners en in afstemming met andere beleidstrajecten, zoals het programma Fiets, het programma Stedelijke Bereikbaarheid en het aanbesteden van busconcessies. Het functioneren van het OV-systeem wordt steeds meer bepaald door de kwaliteit van de knopen (OV-knooppunten) en ketens.
Het Regionaal OV Toekomstbeeld 2040 voor heel Noord-Holland en Flevoland (ROVT) gaat in op het functioneren van het OV-netwerk van Noord-Holland en biedt een stip aan de horizon. Zie ook 4.1.1.
Programma OV-Knooppunten
In 2020 heeft de provincie een programmaplan opgesteld voor de periode 2019-2023: Strategie OV-knooppunten 2019-2023. In 2021 draagt de provincie vanuit verschillende rollen bij aan knooppuntontwikkeling.
Expertrol: de provincie werkt, al dan niet samen met partners, verder aan het (door)ontwikkelen van verschillende instrumenten, te vinden op het Kennisportaal OV-knooppunten (pagina voor samenwerkingspartners). Het streven is zoveel mogelijk datagedreven te werk te gaan. De provincie doet daarnaast in 2021 verschillende onderzoeken: bouwen voor de doelgroep ouderen en verkenning van het thema Smart Cities in relatie tot OV-knooppunten, het stimuleren van tegenspits en dalurenvulling van de treinen, en de haalbaarheid van (buitenlandse) financieringsmodellen voor toepassing bij knooppuntontwikkeling. Ook meet de provincie de voortgang van de programmadoelstellingen in haar jaarlijkse Monitor OV-knooppunten (Monitor 2018/2019 ).
Coördinerende en verbindende rol: de provincie zet in op strategieontwikkeling voor vijf corridors: de Zaancorridor, de Kennemerlijn, de Schipholcorridor, de Hoornse Lijn (Amsterdam-Hoorn) en de Gooicorridor (zie indicatorentabel). Strategieën en actieprogramma’s worden onderdeel van de Regionale Ontwikkelagenda, waarmee de provincie samen met NS in 2020 is gestart. Deze agenda, over maatregelen op het gebied van OV-bereikbaarheid, ketenmobiliteit en knooppuntontwikkeling, wordt opgesteld in afstemming met de gemeenten langs de verschillende corridors en wordt jaarlijks geëvalueerd. Ook zullen de Helderse Lijn en het traject tot Enkhuizen worden meegenomen.
Stimulerende rol: afgaande op de inzet in 2020 verwacht de provincie gemeenten te ondersteunen met procesinstrumenten en kennis bij circa 25 knooppunten waaronder 3 buitenpoorten (zie indicatorentabel). Voor 3 van de 25 bovengenoemde knooppunten verwacht de provincie een vraag om cofinanciering. Deze projecten zijn opgenomen in het Bestedingsplan OV-fonds.
Operationeel doel 3.4.1 Bijdragen aan de optimalisering van OV-knooppunten en ketens | |||||||
Indicator | Meeteenheid | Gerealiseerd | Streefwaardes | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Coördineren van (delen van) corridors | Aantal | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Stimuleren knooppunten door de inzet van kennis en proces-instrumenten | Aantal | 20 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Stimuleren knooppuntontwikkeling door financiële bijdrage aan integrale gebiedsontwikkelingen (aantal aanvragen) | Aantal | nvt | nvt | 3 | 3 | 3 | 1 |