Onze rol
De provincie is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio’s Noord-Holland Noord, Haarlem-IJmond en Gooi- en Vechtstreek als concessieverlener van het openbaar vervoer.
Goed openbaar vervoer is een essentiële voorwaarde om de provincie de komende decennia bereikbaar en leefbaar te houden en de economie verder te laten groeien. Goed openbaar vervoer houdt regio’s aantrekkelijk om te wonen, te werken, te leren, te ondernemen en te bezoeken. De provincie zet in op economisch vitale en leefbare regio’s.
Samenwerkingspartners
Belangrijke samenwerkingspartners zijn andere opdrachtgevers voor het openbaar vervoer (vertegenwoordigd in het DOVA), de Vervoerregio Amsterdam, gemeenten, belangenorganisaties, buurtbusverenigingen en natuurlijk de reizigers.
Prioriteiten
De belangrijkste prioriteiten zijn:
- de gevolgen van de corona-crisis in het OV zo goed mogelijk opvangen
- de implementatie en start van de concessie Gooi- en Vechtstreek.
- het evalueren van de eerste jaren van de concessies Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord ter voorbereiding op eventuele wijzigingen in de dienstregeling 2023 (start december 2022).
Omgevingsfactoren
- Vervoerders hebben het zwaar als gevolg van de gevolgen van de corona-crisis. Op het moment van het opstellen van de begroting 2021, is duidelijk dat de cijfers voor 2020 bepaald niet rooskleurig zullen zijn. De impact op onze samenleving is groot en de impact op het toekomstig OV gebruik op korte en lange termijn is nog niet te bepalen. De provincie houdt deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Samen met onze vervoerder en de andere opdrachtgevers in het OV werken we momenteel hard aan datgene wat nodig is om weer reizigers weer veilig en vertrouwd te kunnen ontvangen in het OV en gelijktijdig te zorgen dat er sprake is en blijft van een financieel gezonde sector.
- Eén van die ontwikkelingen is de verduurzaming van het openbaar vervoer, vastgelegd in het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus (Bestuursakkoord ZE 15 april 2016). Hierin hebben de regionale vervoersautoriteiten (provincies en vervoerregio’s) met het Rijk afspraken gemaakt over het tijdspad verduurzamen OV tot 2030.
- Elektronische betaalvormen zijn volledig gewoongoed geworden. Men betaalt steeds meer met bankpassen, met smartphones of op rekening achteraf. Ook in het openbaar vervoer wordt geëxperimenteerd met deze betaalmethoden en vervoerders bereiden de introductie van nieuwe betaalmethoden voor.
- Ontwikkeling van de dinstregeling op het Spoor en in naburige concessies.