Toelichting
Het netwerkmanagement en verkeerskundig beheer bestaat uit een samenspel van een aantal dagelijks uit te voeren activiteiten. Waaronder:
Verkeersmanagement op de vaarweg
Met de 'Blauwe Golf' wordt het optimum gezocht tussen doorvaart voor de scheepvaart en de hinder door brugopeningen voor het wegverkeer. Brugbedienaren van de provincie en andere overheden hebben beter zicht op de scheepvaart en kunnen beter plannen met de beschikbare informatie.
Bediening van bruggen, sluizen en tunnels
De aansturing van de brug- en sluisbedienaars is per 1 november 2020 weer geheel in handen van de provincie gekomen. Daarnaast zijn de bedienaars die zijn opgeleid om bruggen en sluizen op afstand te bedienen, in dienst gekomen van de provincie. De overige bedienaars worden door een externe partij geleverd.
De provincie Noord-Holland wil het vervoer over water stimuleren. Dit leidt tot een betere doorstroming van zowel de scheepvaart als het verkeer op de weg. Daarom is de provincie gestart met de centrale bediening van bruggen en sluizen. Vanaf 2018 zijn de eerste bruggen en sluizen in Noord-Holland vanuit één centrale plek bediend. Op de centrale worden tot medio 2021 in ieder geval 12 bruggen in Noord-Holland aangesloten.
Verkeersmanagement op de weg
Op verschillende manieren optimaliseert de provincie Noord-Holland het gebruik van het beschikbare netwerk. De verkeerscentrale Hoofddorp observeert het verkeer met camera’s en door lussen in de weg. De verkeerscentrale past, waar nodig groentijden aan en gebruikt vooraf vastgestelde regelscenario’s.
Het afstemmen van werkzaamheden en evenementen
Indien voor werkzaamheden of/evenementen verkeersmaatregelen op de provinciale (vaar)weg noodzakelijk zijn, is hiervoor toestemming van het Verkeerscoördinatiepunt (VCP) vereist. Verkeersmaatregelen die een aanzienlijke invloed hebben op de doorstroming stemt de provincie vooraf af binnen het samenwerkingsverband van alle (vaar)wegbeheerders in Noord-Holland.
Daarnaast geeft de provincie vergunningen en ontheffingen af voor werkzaamheden aan de (vaar)weg en exceptionele (vaar)transporten. In 2020 is de provincie gestart met het treffen van de nodige maatregelen ter voorbereiding op de implementatie van de Omgevingswet in 2021.
Incidentmanagement
De weg inspecteurs van de provincie staan dagelijks klaar voor een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale wegen. Incidentmanagement speelt hierbij een belangrijke rol. Dit behelst het geheel aan maatregelen die er voor moeten zorgen de weg zo snel mogelijk vrij te maken voor het verkeer nadat een pech- of ongeval heeft plaatsgevonden. Daarbij rekening houdend met de verkeersveiligheid, de behartiging van belangen van mogelijke slachtoffers en de beheersing van de ontstane schade.
Gladheidsbestrijding
Veiligheid op de weg in de wintermaanden is van groot belang. Zodra er gladheid te verwachten wordt, staan de gladheidsbestrijders paraat om de weg op te gaan, ook midden in de nacht. Vanuit de diverse steunpunten vindt de (coördinatie van de) gladheidsbestrijding plaats. In 2018 is gestart met de pilot Grass2grit waarbij de gladheid wordt bestreden met dooimiddel gemaakt van sap uit bermgras. Dit project wordt meegefinancierd door middel van een Europese Life-subsidie. Inmiddels is een fabriek in maart geopend en en voert Grass2Grit testen uit op de N504 ten noorden van Alkmaar.
Optimaliseren verkeerslichten
In het Beleidskader Verkeersmanagement is vlot en veilig door Noord-Holland verder geoperationaliseerd. De provincie geeft hierin aan om 6% betere doorstroming en 10% betere betrouwbaarheid te bereiken. Hiervoor wordt de verkeerskundige werking van ieder provinciaal verkeerslicht elke drie jaar doorgelicht en bijgesteld. Een dashboard maakt de effectiviteit van verkeerslichten inzichtelijk.
Mede vanwege de corona-crisis is in 2020 de nadruk gelegd op het langer en vaker groen geven aan voetgangers en fietsers om de mogelijkheid te bieden om anderhalve meter afstand te houden. De provincie heeft daarbij ook actief hulp aangeboden aan inliggende gemeenten bij het instellen van hun verkeerslichten bij bijvoorbeeld (basis)scholen. Mogelijk moeten deze specifieke regelingen voor corona in 2021 gecontinueerd worden.
Het in 2020 ontwikkelde prioriteitskader voor de regeling van verkeerslichten geeft de mogelijkheid om per kruispunt aan te geven wat de belangrijkste modaliteit is en welke richtingen voorrang moeten krijgen. Hierbij is ook nadrukkelijk het vrachtverkeer betrokken. Om de uitstoot door vrachtwagens te beperken kijkt de provincie in 2021 of ze op een aantal plaatsen gericht voorrang kan geven aan vrachtwagens.
Vaartuigen
De provincie beschikt over vier vaartuigen. Deze vaartuigen worden gebruikt voor voor diverse toezichthoudende handelingen op de vaarweg zoals schouw, inspecties van vaarwegen en kunstwerken op of aan het water. De kosten voor het vast onderhoud (brandstof, onderhoud, inspecties) van de vaartuigen maken deel uit van de begroting. Verduurzamen en vervangingsopgave zijn niet begroot. Deze kosten worden in 2021 in beeld gebracht. Indien noodzakelijk zal in de Kadernota 2022 een verzoek voor extra budget opgenomen worden.
Operationeel doel 4.4.1 Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren | |||||||
Indicator | Meeteenheid | Gerealiseerd | Streefwaardes | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Verbeteren doorstroming d.m.v. optimaliseren VRI’s | Percentage | 1% | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% |
Gemiddelde aanrijtijd weginspecteurs op incidenten (in minuten) | Aantal | - | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Investeringen
Verwachte vervangingsinvesteringen steunpunten (vaar)wegen en dynamisch verkeersmanagement wegen ( x € 1.000)
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Verwachte vervangingsinvesteringen steunpunten (vaar)wegen | 2.700 | 1.500 | 1.300 | 0 |
Verwachte vervangingsinvesteringen dynamisch verkeersmanagement wegen | 800 | 800 | 800 | 400 |
Totaal | 3.500 | 2.300 | 2.100 | 400 |