Toelichting
De provincie heeft als streven om haar activiteiten continu te verbeteren. Hiertoe worden onder meer innovatieprojecten uitgevoerd ten aanzien van duurzaamheid en Smart Mobility.
Duurzame innovaties
De provincie zet in op innovaties die veel impact hebben op grondstoffen- en CO 2 -reductie.
- Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD), zoals bij de Cruquiusbrug
De provincie draagt bij aan het ontwikkelen van verschillende IFD-specificaties.
- Circulair bouwen
De provincie werkt aan een uniforme uitvraag voor circulair bouwen.
- Levensduurverlengende innovaties
Samen met de TU Delft ontwikkelt de provincie levensduur verlengende innovaties zoals bijvoorbeeld epoxy asfalt op de N240 dat een vier tot vijf keer langere levensduur heeft.
- Energieopwekking en -besparing
De provincie kan haar infrastructuur inzetten voor innovaties ten behoeve van duurzame energieopwekking
- een fietspad, of een deel hiervan, uitgerust met een zonnewegdek.
- Een energieneutrale beweegbare brug (Cruquius).
Smart Mobility
Met Smart Mobility kijken we naar de veranderingen in de samenleving op het gebied van mobiliteit en kijken we welke innovaties nodig zijn om de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid te verbeteren. Onder andere door het intelligenter maken van verkeerslichten, zodat de informatie aan de weggebruiker verbetert (onder andere adviessnelheid om groen te halen), prioriteit voor doelgroepen mogelijk wordt en de doorstroming op het netwerk verder geoptimaliseerd kan worden. In het Uitvoeringsprogramma Smart Mobility onderzoeken we welke innovaties geschikt zijn voor toepassing binnen de provincie Noord-Holland. Het Uitvoeringsprogramma is, mede vanwege de Corona maatregelen waardoor het real live testen lastiger was, verlengd tot en met 2021. Eind 2020 zal er aan de hand van een herijking van de Koers Smart Mobility 2030 zicht worden geboden op de verdere uitrol van Smart Mobility voor 2021 en verder.
- De iVRI (intelligente verkeersregelinstalatie)
In het kader van het Uitvoeringsprogramma Smart Mobility worden 52 VRI’s van de provincie aangepast. Om alle 265 VRI’s in de provincie uit te rusten als iVRI, is een versnelde uitrol nodig van ongeveer 25 VRI’s per jaar. Samen met de reguliere vervanging (circa vijftien per jaar) zijn dan in circa vijf jaar alle VRI’s op provinciale wegen vervangen door iVRI’s. Hiermee profiteert de provincie optimaal van de diensten die in dit kader door de markt zijn ontwikkeld. De weggebruiker ervaart een betere doorstroming, bepaalde doelgroepen (vracht, OV, fiets) krijgen gericht voorrang waardoor wachttijden verminderen en het netwerk wordt verder geoptimaliseerd. - Fietsen en OV
Om het fietsen te stimuleren, kijken we of de reisinformatie voor fietsers kan verbeteren, bijvoorbeeld informatie over stallingsmogelijkheden en doorfietsroutes. De doorstroming in het openbaar vervoer wordt verbeterd door continue verbetering van verkeerslichten en prioriteitstelling voor het OV (o.a. met iVRI’s). De gevolgen van Corona voor deze modaliteiten worden bekeken. - Deelsystemen
De provincie kijkt naar de mogelijke impact van deelsystemen (fiets, auto) op de stedelijke en rurale netwerken en de provinciale rol die nodig is om ervoor te zorgen dat er door de hele provincie een goed functionerend mobiliteitssysteem blijft bestaan. De ‘first en last mile’ zijn hierbij belangrijk. Op sommige locaties kan een zelfrijdende shuttlebus een rol van betekenis krijgen. Een test hiermee is in voorbereiding. - Connected en zelfrijdende auto’s
Daarnaast brengen we samen met verschillende autofabrikanten, (o.a. Nissan, Fiat en BMW) de impact van connected en zelfrijdende auto’s in beeld zodat we hier vanuit onze rol als wegbeheerder en beleidsmaker op kunnen inspelen. - Europees project Socrates
Ook richt Smart Mobility zich op de digitalisering in verkeer en vervoer en het gedrag van de weggebruikers en reizigers als gevolg daarvan. Zo werken we in het Europese project Socrates met verschillende private partijen aan de informatie uitwisseling tussen verkeerscentrales en de service providers en automobiel industrie. Doel is de informatie voor weggebruikers te verbeteren door informatie te combineren en uit te proberen in welk mate mensen bereid zijn een alternatief reisadvies te gebruiken, bijvoorbeeld om uitstoot op bepaalde corridors te vermijden. - Coöperative adaptive cruise control
Samen met TNO en de TU Delft onderzoekt de provincie de impact van coöperative adaptive cruise control (CACC) op doorstroming en veiligheid. - Communicatietechnieken voertuigen en VRI’s
Op Europees niveau is er discussie over de toepassing van twee verschillende communicatietechnieken tussen voertuigen en VRI’s. De provincie past beide technieken toe en doet onderzoek naar specifieke toepassingen en de effecten daarvan. Dat doen we onder andere in het Europese project Concorda waar we onze proeftuin Smart Mobility rondom Schiphol gebruiken om samen met Fiat en NXP de Europese standaarden voor coöperatief rijden te testen. - Interactie gebruiker Smart Mobility-toepassingen
De provincie zoekt interactie tussen de gebruiker en toepassingen van Smart Mobility, data-uitwisseling met logistieke partijen en fietsverkeer voor Smart Mobility-toepassingen worden onderzocht. - Verbeteren effectiviteit regionaal verkeersnetwerk
Samen met de gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat werken wij aan het automatiseren van verkeersmanagement maatregelen vanuit de centrales om het verkeer te verbeteren. Daarbij wordt ook gekeken naar de doorstroming van fietsers en het openbaar vervoer. Om de effectiviteit van het huidige verkeersmanagement in het regionale verkeersnetwerk verder te verbeteren, sluit de provincie verkeerslichten van gemeenten aan op de eigen verkeerscentrale. Daarnaast bekijkt de provincie de mogelijkheid om de operatie van verkeersmanagement uit te besteden als een zogenaamde iDienst zodat deze efficiënter verloopt (zie ook OD Verkeersmanagement). Door de verkeerssituatie te voorspellen kan het huidige verkeersmanagement effectiever worden. Daarom werken wij samen met data-scientisten aan het voorspellen van de verkeerssituatie door het toepassen van machine-learning op de verkeersdata. - Coast to Coast (C2C) De provincie Noord-Holland participeert vanaf 2013 in het Coast to Coast-programma. Het programma is gericht op samenwerking en kennisuitwisseling met California op het gebied van slimme en duurzame (e-)mobiliteit en klimaatverandering. Het programma is verlengd tot en met 2021 maar structurele financiering is nodig om het programma verder gestalte te geven. Naast het realiseren van een stevig netwerk tussen overheden, onderzoekscentra en bedrijfsleven heeft het programma concrete resultaten opgeleverd. Deze resultaten dragen bij aan verduurzaming van de economie. Ook levert het programma kansrijke initiatieven op gebied van verduurzaming van mobiliteit en daarmee een bijdrage aan aanpak van klimaatverandering. Zo wordt hier met online seminars aandacht vor gevraagd en worden concrete investeringsprojecten opgezet, zowel in California als hier. De ontwikkelingen zullen de komende jaren in toenemende mate gaan versnellen. Een van de concrete samenwerkingsinitiatieven die voortkomen uit het C2C programma is de samenwerking tussen Nissan en de provincie Noord-Holland waarbij onderzocht worden hoe geautomatiseerde systemen kunnen communiceren met onze wegkantsystemen en de infrastructuur.
Operationeel doel 4.4.2 Innovatieprojecten mobiliteit uitvoeren | |||||||
Indicator | Meeteenheid | Gerealiseerd | Streefwaardes | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Investeren in innovatieve projecten (aantal pilots) | Aantal | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Investeren in innovatieve projecten (t.o.v. totaal PMI / PMO) | Percentage | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |