A31. Verkeerde Wet milieubeheerprocedure en fouten bij WABO - procedure
De provincie heeft de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving op grond van de Wabo en de betrokken wetten en de Wet natuurbescherming gemandateerd aan de omgevingsdiensten. Als mandaatgever is en blijft de provincie verantwoordelijk voor de vermogensrechtelijke gevolgen van de namens de provincie genomen besluiten. Bij vergunningverlening bestaat er een risico dat onterecht (dan wel onvolledig, niet doelmatig of niet tijdig) vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen worden verleend, gewijzigd of geweigerd, waardoor financiële gevolgen voor bedrijven of derden kunnen ontstaan. Bij vergunningverlening door de provincie aan bedrijven die afval bewerken, verwerken en/of opslaan, bestaat ook het risico als deze bedrijven failliet gaan dat de provincie opdraait voor het afval dat achterblijft. Ook kunnen er financiële gevolgen zijn door het niet correct tot stand komen van een handhavingsbesluit of rechtsongelijkheid bij toezicht. Mogelijk risicogevolg is dat bedrijven schadeclaims kunnen indienen bij de provincie en dat er afbreuk wordt gedaan aan het imago van de provincie. In voorkomende gevallen kunnen schadeclaims oplopen tot een bedrag van circa € 3 miljoen.
Met de omgevingsdiensten zijn privaatrechtelijke overeenkomsten gesloten over de eisen waaraan de vergunningverlening, toezicht en handhaving moet voldoen. In het geval van tekortkomingen in de uitvoering van deze overeenkomsten door onzorgvuldig of on(des)kundig handelen van de omgevingsdiensten ligt de aansprakelijkheid bij hen tot het bedrag van de betreffende dienstverlening. De omgevingsdiensten hebben daarvoor verzekeringen afgesloten. Daarnaast hebben PS op 8 juli 2016 een verordening kwaliteit VTH omgevingsrecht vastgesteld met daarin de kwaliteitscriteria waaraan de omgevingsdiensten moeten voldoen. Als opdrachtgever bewaakt de provincie of de omgevingsdiensten daadwerkelijk aan de afspraken en criteria voldoen.
A87. Vaart in de Zaan Vernieuwen Wilhelminasluis
In de vaststellingsovereenkomst met Heijmans is vastgelegd dat de provincie het incidentele risico draagt voor schade die tijdens de werkzaamheden kan optreden aan de maalwand van het HHNK die verbonden is met de Westelijke kolkwand. De maximaal overeengekomen schadevergoeding is € 2,5 miljoen.
A92. Brug Ouderkerk
Ten behoeve van de uitvoering van het project ontbreekt een essentieel stuk grond. Hierdoor ligt de uitvoering stil. De aannemer leidt hierdoor schade en wil deze vergoed hebben. De hoogte van de claim is mede afhankelijk van de duur van de vertraging. Deze is nog niet bekend omdat er nog geen overeenstemming is bereikt met de betreffende grondeigenaar.
A94. Beschikbaarheidsvergoeding OV-bedrijven
Het stoppen van de beschikbaarheidsvergoeding van de rijksoverheid voor de OV-bedrijven voordat de reizigersinkomsten weer op niveau van 2019 zijn.
De coronacrisis heeft grote impact op de reizigersaantallen in het OV: tot 1 juni 2020 betekent dit een afname van reizigersinkomsten ten opzichte van vorig jaar van circa 90%, vanaf 1 juni zal dit naar verwachting circa 70% zijn en uiteindelijk is de verwachting dat er vanaf 2023 nog steeds sprake is van een structurele afname van reizigersinkomsten van 10%. Zolang de rijksoverheid een beschikbaarheidsvergoeding geeft ter hoogte van de gederfde reizigersinkomsten komen de vervoerbedrijven niet in de problemen.
Het beschikbaar komen van een vaccin zal er naar alle waarschijnlijkheid voor zorgen dat het OV-gebruik toeneemt. Echter er zijn al internationale studies die laten zien dat dit niet voor 2023 het geval zal zijn en dat door meer thuiswerken en ’angst voor besmetting’ uiteindelijk 10% minder gebruik zal worden gemaakt van het OV.
Minder inkomsten door minder reizigers en/of lagere groei dan geprognosticeerd, leidt tot een verslechtering van de business case van de vervoerder. Aangezien de marges in het OV zeer klein zijn (1 à
2%) leidt dit al vrij snel tot problemen. Hoewel de vervoerder een grote aandeelhouder heeft in het buitenland, gelden deze problemen in de gehele wereld en is de vervoerder niet in staat dit verlies zelf op te vangen.