Toelichting
De provincie Noord-Holland is eigenaar en beheerder van een infrastructuurnetwerk(kapitaalgoederen) van wegen, vaarwegen, fietspaden en busbanen. De provincie heeft de wettelijke zorgplicht voor deze kapitaalgoederen. Dit staat beschreven in de nieuwe Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen 2020-2023 (NIKG). Zo staat erin beschreven wat de opbouw van onze kapitaalgoederen is, hoe deze worden onderhouden en wat de kosten hiervan zijn.
De NIKG stelt ook beleidskaders en financiële kaders vast voor het beheer en onderhoud. En laat zo de lange termijn ontwikkeling van de financiën van deze kapitaalgoederen van de provincie zien. Voor mogelijke beleidswijzigingen, trends en ontwikkelingen is een kosteninschatting gegeven. Voor 2021 geldt dat binnen de huidige middelen geen mogelijkheden zijn om extra uitgaven te doen voor nieuwe beleidswijzigingen, trends en ontwikkelingen zoals omschreven in NIKG. Deze middelen zullen (jaarlijks) bij de Kaderbrief ter besluitvorming worden voorgelegd. Op basis van de gestelde beleidskaders en kwaliteitseisen uit de NIKG wordt het onderhoudprogramma opgesteld (iMPI).
Naast het reguliere beheer en onderhoud worden de volgende projecten binnen de benoemde prioriteiten opgeleverd:
Verduurzaming
Om energie te kunnen besparen (20-30% van het totale energieverbruik) plaatst de provincie ledverlichting bij de wegverlichting. In 2020 wordt voor een bedrag van € 6,5 miljoen aan ledverlichting uitgerold. Om de opdracht met de huidige middelen op te pakken worden de gebieden Kop van Noord-Holland, Gooi & Vechtstreek en Noord-Holland Zuid in 2020 grotendeels van LED voorzien (€ 4,75 miljoen). Van de overige middelen (€ 1,75 miljoen) worden de SOX lampen vervangen door led. Budget voor de resterende gebieden is momenteel niet beschikbaar.
Machinerichtlijn (MRL)
De provincie Noord-Holland is wettelijk verplicht om haar beweegbare kunstwerken te laten voldoen aan de Machinerichtlijn (MRL). De MRL is wetgeving voor veilig gebruik en beheersing van risico’s voor gebruikers, bedienend en onderhoudspersoneel van machines. Voor het uitvoeringsprogramma MRL voor beweegbare kunstwerken is € 29,1 miljoen beschikbaar. De provincie voert het programma uit in lijn met de aansluiting van de beweegbare kunstwerken op de bediencentrale.
Aanpak chroom-6
In 2018 is chroom-6 vastgesteld in oude verflagen van ongeveer de helft van de beweegbare kunstwerken. De provincie schat de meerkosten voor onderhoud op dit moment in op totaal € 4,6 miljoen (op basis van 23 objecten waar nu een verhoogd gehalte chroom-6 is vastgesteld). Voor het jaar 2021 heeft de provincie € 0,9 miljoen beschikbaar gesteld voor de dekking van de verwachte meerkosten voor de geplande onderhoudsmaatregelen.
Verbeteren biodiversiteit
Het 'Beheerplan verbetering biodiversiteit groenzones Provinciale Infrastructuur, deel 1 Beheerprincipes' beschrijft de integrale visie op het versterken van de biodiversiteit.
Er zijn diverse maatregelen beschikbaar om de biodiversiteit in bermen te verhogen. Sinusmaaien wordt als belangrijke maatregel benoemd als titel van de begrotingspost. De invulling van verhoging van biodiversiteit behelst ook de aanleg van houtrillen, transitie van beplanting et cetera. Op basis van het beheerplan Biodiversiteit komt de gebiedsaannemer met voorstellen voor maatregelen. Na toetsing op prioriteit en kosten realiseert worden die de komende jaren uitgevoerd.
Operationeel doel 4.3.1 Opstellen beheerbeleid en programmeren | |||||||
Indicator | Meeteenheid | Gerealiseerd | Streefwaardes | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Percentage wegen(incl. kunstwerken) voldoet aan beeld kwaliteitseisen | Percentage | 97% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Wegbelevings onderzoek (% zeer tevreden weggebruikers) | Percentage | 72% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Elektriciteitsverbruik voor exploitatie van infrastructuur (kWh) | Percentage | 100% | 90% | 80% | 70% | 45% | 45% |