Toelichting
De provincie beschikt over één verkeerscentrale in Hoofddorp. Vanuit deze verkeerscentrale worden zowel de tunnel (Waterwolf- en Abdijtunnel) als het Amstelaquaduct bediend, de zogenaamde 'tunnel desk'. Daarnaast wordt op een andere (verkeersmanagement) desk in de verkeerscentrale, dagelijks alle informatie verzameld over de situatie op de weg. Met behulp van deze informatie worden bij onvoorziene omstandigheden op de weg verkeerslichten op afstand aangepast, worden Dynamische Route Informatiepanelen aangestuurd en kunnen regelscenario’s worden ingezet. Dit om de beschikbare infrastructuur zo optimaal mogelijk te benutten.
Naast de verkeerscentrale in Hoofddorp beschikt de provincie over een bediencentrale voor het op afstand bedienen van bruggen en sluizen. Deze centrale is gelegen in Heerhugowaard en maakt onderdeel uit van het energieneutrale steunpunt De Lange Balk. Ook bij deze centrale geldt dat het dagelijks beheren en onderhouden van de benodigde apparatuur om de bruggen en sluizen te kunnen bedienen, door de provincie wordt uitgevoerd.
De verkeerscentrale (Hoofddorp) en een bediencentrale voor bruggen en sluizen maken bouwkundig geen onderdeel uit van de NIKG. In 2020 wordt onderzoek gedaan naar de behoefte van vervanging. Indien noodzakelijk zal in de Kadernota 2022 een verzoek voor extra budget opgenomen worden.
Voor het operationeel houden van de centrale wordt onderzocht in hoeverre het huidige budget voldoende is ook in relatie tot de i-diensten (Vmaas).
Operationeel doel 4.3.4 Beheeractiviteiten centrales uitvoeren | |||||||
Indicator | Meeteenheid | Gerealiseerd | Streefwaardes | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Beschikbaarheid aansturing VRI's | Percentage | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% |
Halen van aanrijtijden en functiehersteltijden VRI’s | Percentage | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Beschikbaarheid Waterwolftunnel | Percentage | 98,5% | 97,5% | 97,5% | 97,5% | 97,5% | 97,5% |